Välkommen in i mina tankar och funderingar kring livet i stort. Mycket bebis, mycket viktsnack och en massa härlig vardag.

lördag 21 maj 2011

Två fullpoängare

Igår kväll skrapade jag ihop liteg energi och gott humör så att vi åtminstone skulle få en trevlig fredagkväll. Och det inbegriper givetvis mat, jag spontanprovade två för mig nya recept som jag tyckte var helt fantastisk goda!
Den första rätten ser kanske inte mycket ut för världen, speciellt inte när jag inte har några större talanger (eller snitsig kamera) för fotografi. Men herre gud i himlen vad gott det var!

Pasta Alfredo
4 potioner

150g pinjenötskärnor
150g färsk riven permesanost
150g smör
1tsk salt
1dl vispgrädde
4portioner färsk pasta

Rosta nötterna i en torr, varm stekpanna tills de är gyllenbruna.
Låt svalna, mixa sedan till en grynig massa.
Tillsätt osten, smöret och saltet och mixa ihop allt.
Vispa grädden och rör ner den i nötmixet.
Koka pastan och häll sedan över såsen på rykande het pasta.

Ingen mat som man blir smal av direkt men ibland måste man unna sig lite också!

Till efterrätt åt vi en marängsviss, fast den hade några specialare i sig. Jag såg receptet i detta nummer av Buffé och var tvungen att prova på en gång!

Marängsviss med rabarberkola
4personer
2dl vispgrädde
12 turkisk pepparkarameller
250g hallon
½liter lakritsglass
(Robban köpte fel och tog lakrits/hallonglass men det funkade det med)
75g maränger

Rabarberkola
200g rabarber
1½ dl vispgrädde
1dl socker
½dl ljus sirap

Rabarberkolan tar längst tid så det är bäst att börja med den.
Ansa och hacka rabarbern i små bitar. Lägg den i en tjockbottnad vid kastrull och tillsätt grädden, socker och sirapen. Låt allt koka upp och sjud sedan i ca 15-20 minuter. Rör om då och då.
Vispa grädden fluffig och krossa turkisk peppar karamellerna. Varva hallon, glass, grädde, rabarberkolan maränger och godiskrosset i något stiligt glas eller skål.

Jag lade det mesta av hallonen i botten och garnerade med några på toppen , det tyckte jag blev bra.
Lakrits är en stor favorit här hemma men det jag tyckte var pricken över i:et var rabarberkolan, den var helt fantastisk! Den hällde jag över då den var varm så allt annat smälte lite, riktig dunderdessert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar