Välkommen in i mina tankar och funderingar kring livet i stort. Mycket bebis, mycket viktsnack och en massa härlig vardag.

måndag 16 maj 2011

Fredagsmyset

Vi hade som sagt en stillsam och trevlig fredag förra veckan med, som vanligt, väldigt god mat följt av tv-mys.
Men nu är det alltså maten jag tänker fokusera på, vi åt nämligen grillade kycklingspett (vet inte om det är rätt tidpunkt på dygnet att skriva om mat på nu för jag känner hur det genast vattnas i munnen).
Eftersom vi åt just grillat ska denna rätt få vara med och tävla i Kalasgott då temat denna gång är VÅR, och vad är mer vår och sommar än grillad mat?

Kycklingspett med sting i tillsammans med ris, kall vitlökssås och grönsallad.
Spetten, 2personer.
3 kycklingfiléer
1/4dl olivolja
3tsk sambal oelek.

Börja med att tina filéerna och skär dem i tunna remsor på längden.
Blanda ihop marinaden som alltså består av olivoljan och sambal oelek och lägg sedan kycklingen där i. Täck över med folie och låt det gotta till sig rejält i minst ett par timmar.
När man tycker att kycklingen är färdigmarinerad viker man ihop en remsa i taget (ungefär likadant som man vecklar ihop julgirlangerna) och trär på spetten.

När man kommit såhär långt skickar man (som i mitt fall) ut pojkvännen för att tutta på grillen. Om det är en flickvän man har hemma går det precis lika bra att skicka ut henne också.
Nästa steg blir riset, basmatiris använde jag för det är vad jag tycker är godast. Kokade helt enkelt upp ris för två personer enligt förpackningen.

Kall vitlöksås
1 burk kesella lätt 1%
2 vitlöksklyftor
salt

Denna sås är så god! Smarrig och rätt nyttig, inte illa det inte. Simpel är den också.
Blanda kesellan med de pressade vitlöksklyftorna i en skål och rör runt. Smaka sedan av med salt.
In i kylskåpet en liten stund och vips så var såsen klar.

Innan det är dags att gå ut till grillen är det bara salladen kvar. Hacka upp lite olika salladssorter (det blir godare än att bara ha isbergssallad). Eller fuska genom att köpa en påse färdigskuren sallad.
Sedan toppas salladen med uppskuren fetaost så blir det feststämning på de grönsakerna.
Tips! Lägg fram fetaosten en halvtimme innan den ska ätas så smakar den mer, blir krämigare och väsentligt mycket godare.

La Finale!
Då var det dags att grilla spetten. Jag tog faktiskt inte tid på hur länge de låg på grillen men jag kan tänka mig att de blev grillade 10-15 minuter. Däremot var jag noga med att vända spetten ofta.

Ett gott tecken är att jag fortfarande ser glad ut, det kan alltså inte vara så svårt.

Utan brända spett, skuren sås eller andra missöden ser det såhär gott ut, och smakar ännu godare!

2 kommentarer:

  1. vad snygg du är jossan... du ser ju ut att vara i form för sommaren :) Kram

    SvaraRadera
  2. Haha tack vad snällt. Visst börjar det arta sig så det är kul! Är framförallt magen som behöver stramas åt mer men det komme med tiden.

    SvaraRadera