Välkommen in i mina tankar och funderingar kring livet i stort. Mycket bebis, mycket viktsnack och en massa härlig vardag.

måndag 16 maj 2011

Flickan från ovan

Eftersom jag älskar att läsa har det blivit en hel del böcker genom åren, ett fåtal minns jag väldigt väl medan de allra flesta blir suddiga eller faller bort i glömska helt.
"Flickan från ovan" var en sådan bok som väldigt tydligt stannade kvar hos mig. Jag tror att jag kan ha läst den någon gång under gymnasietiden och det som trollband mig var sättet författaren hade skrivit på, eller sättet boken är upplagd på kanske det snarare var.
Själva storyn är väl inte helt unik men nu tas den från ett helt annat håll och jag var hänförd och skräckslagen hela boken igenom.

För något år sedan kom denna underbara bok som film. Att filmatisera en bok brukar ju sällan sluta väl men jag ville ändå se denna... tills jag såg filmtrailern.
I filmtrailern framstod boken som en helt vanlig thriller. Flicka död, familj vill hämnas. Lusten att se filmen släcktes rätt snabbt.
Men så igår gick "Flickan från ovan " på tv så varför inte tänkte vi?
Efter fem, tio minuter in i filmen kom obehaget och växte sig bara starkare efter varje minut. Jag ville stänga av tv:n samtidigt som jag inte kunde stå ut med att inte få veta vad som skulle hända härnäst ( fast jag mycket väl vet storyn).
De hade fångat det som var så fantastiskt med boken, hela bokens uppbyggnad.  Visst hade de ändrat lite med de hade använt kameran, ordningen helt fantastiskt! Jag satt hela filmen igenom och var nervös, skräckslagen och oerhört rörd.
Jag vill inte skriva mer specifikt om handlingen för jag vill inte förstöra den för er som TYVÄRR har missat kanske både boken och filmen. Absolut den bästa film jag har sett på väldigt länge. Otrolig!
OBS! Lämpas icke för känslokalla människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar