Välkommen in i mina tankar och funderingar kring livet i stort. Mycket bebis, mycket viktsnack och en massa härlig vardag.

torsdag 2 juni 2011

Chocolate chip cookies

Något gym blev det inte idag, med ett par mil på cykel blev det åtminstone... pga dåligt samvete och kryp i kroppen.

Annars har jag fortsatt och bakat, syns i HELA köket när jag far fram. Jag provade ett för mig nytt recept idag, riktigt trevliga kakor, bättre en köpekakor. Ett stort glas mjölk till sedan är de försvinnande goda.
Jag tog receptet från baka.se men jag tyckte att receptet var ruskigt dåligt skrivet så jag gör om det.

Chocolate Chip Cookies
ca 50st

2½ dl flytande smör
2½ dl socker
2½ dl farinsocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
6 dl havregryn
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
200 g mörk choklad

Gör såhär:
Blanda smör, socker och farinsocker. Tillsätt ägg och vaniljsocker.
Mixa havregrynen och blanda i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Häll även detta i äggsmeten och blanda väl.
Hacka chokladen grovt och rör ner den i äggsmeten.
Rulla till små (golfstora bollar) och lägg rätt så glest på en bakpappersklädd plåt.
Grädda i mitten av ugnen i 8-10 min på 180 grader.

Tips!
Gräddningen går snabbt mot slutet, riktigt snabbt! Jag satte timern på åtta minuter och höll sen ett falköga på kakorna. Tryck inte ut kakorna utan låt dem ligga som bollar på plåten.
Går inte att betona nog att kakorna ska ligga glest, de sväller rejält och det är inget roligt när de går ihop med varandra. Jag lade nio kakor på varje plåt och det såg ut såhär:


Resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar