Välkommen in i mina tankar och funderingar kring livet i stort. Mycket bebis, mycket viktsnack och en massa härlig vardag.

lördag 9 april 2011

Årets grilldebut!

Idag har det varit ett sådant underbart väder att vi bestämde oss för att rulla fram grillen och laga någonting riktigt gott. Så det är vad jag tänker bjuda er läsare på. Denna härliga middag ska också få den äran att vara med och tävla i den HÄR tävlingen.
Det är så fruktansvärt kul att laga mat när jag vet att resultatet kommer bli mumma, då lägger jag mer än gärna ner den tid som krävs i köket. Idag fick jag sällskap av Robban som var händig och satte upp persienner i matsalen så  att jag hade någon att pladdra med.

Till maten, ikväll serverades entrecote med het glaze, färgstark potatissallad med oströra och självfallet grillad majskolv.Vi börjar med glazen eftersom den behöver tid att koka ihop sig.

Het glaze
1 spansk peppar
1 vitlöksklyfta
2 schalottenlökar
½dl japansk soja
½dl honung
½dl sweet chili sås
1dl färskpressad apelsinjuice
olja

Finhacka löken. Kärna ur och finhacka den spanska pepparn. Stek löken och pepparn mjuk i en kastrull med rikligt med olja.
Häll sedan i resten av ingredienserna och låt koka så det blir lite segt. Tänkt typ sirap. ( det tar nästan en timme att få det riktigt bra)
Luktar så gott att man bara vill smälla i sig allt på en gång, med eller utan kött.
Glazen är tacksam och sköter sig själv bara man håller ett öga på den så det är fritt fram att börja laga potatissalladen.
Egentligen ska det vara färsk potatis men det var lite knivigt att få tag i idag så det fick bli gammal hederlig potatis, lite "smuligare" blev det men det var riktigt gott ändå.

Färgstark potatissallad
2port.
6 nykokta potatisar
½dl olivolja
1tsk vitvinsvinäger
1 vitlöksklyfta
½ gul paprika
½ röd paprika
6st svarta oliver
1 tomat
2 kvistar basilika
salt och peppar

Blanda olivoljan med vitvinsvinägern. Häll i den skalade, nykokta och skivade potatisen. Pressa över vitlöksklyftan och rör om.
Hacka paprikorna och oliverna i mindre bitar och låt dem göra bekantskap med potatisen. Finhacka basilikan och tvinga i den också bland allt det andra.
Salta, peppra och rör om.

Alla vackra färger innan de blir en potatissallad.

Oströran går kvickt att slå ihop. Allt som behövs är 1 burk matyoughurt och ½ dl finriven, lagrad ost som man blandar ihop och sedan saltar och pepprar. Jag valde en extra lagrad prästost för det tycker jag är gott.


Nu till det bästa, GRILLEN!
Jag delade majskolvarna i 3 delar och lade på dem först på grillen.
Sedan plockade jag fram dessa goingar.



Penslade in dem i riktigt mycket glaze och sedan ut till grillen.
Tjejer kan också grilla!
Belöningen för min tid i köket, helt klart värt det!
Misstänker att Robban älskar mig lite mer än vanligt just ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar