Välkommen in i mina tankar och funderingar kring livet i stort. Mycket bebis, mycket viktsnack och en massa härlig vardag.

onsdag 21 mars 2012

Minst 10kg lättare!

Idag har jag gjort något som jag har skjutit på i sex, sju år... att gå till tandläkaren.
När jag var 20-23 tänkte jag att det inte var någon mening med att gå på en rutinkoll eftersom jag ändå inte hade råd att fixa alla fel jag har i munnen.
Sedan har det blivit mer och mer av en rädsla för vad tandläkaren ska säga. Jag vet att min tandhälsa inte är den bästa men jag vill inte höra hur många hål jag har eller att jag kommer att ha drabbats av allvarlig tandlossning och kommer att ha tappat de flesta av mina tänder innan jag fyller 30.
För detta var på fullaste allvar vad jag trodde att de skulle säga.
Jag VET att jag har tandsten (jag har väldigt lätt för att få mycket och snabbt), jag VET att jag har dålig emalj på en del tänder, jag VET att mitt tandkött är överjävligt och jag ANTAR att jag samlat på mig en härlig kompott utav olika hål under den här tiden.
Så nu kände jag att det verkligen var dags att bita i det sura äpplet och slänga ut en massa tusenlappar.

Så idag hade jag en tid hos tandläkaren. De fotograferar mina "vackra" gaddar precis som vanligt, petar i tandköttet och tar bort all tandsten.
Först och främst blev det en OTROLIG skillnad att få bort all tandsten, mina tänder ser helt annorlunda ut och jag skäms att jag lät det gå så långt.
Som jag visste har jag skadad emalj på en del tänder men tydligen inte alls så farligt som jag hade trott. Ingenting som de tänkte göra någonting åt för att "det såg bra ut".
Jag har ett litet jack i ena framtanden som hon klistrade igen med lite plast enbart pga av fåfänga skäl från min sida. Om jag har riktigt tur kommer det sitta kvar annars får jag leva med den skavanken för tandläkaren tyckte att det var idioti att borra i en frisk tand.
Tandköttet var tydligen bra och hör och häpna, inga hål! Inte ens antydan till några. Vilket betyder att jag är 25 år med noll lagningar. Bra!
Så min skräckmun var tydligen i bra skick. Jag borstade bra och ska bara bli bättre med tandtråd och boka in mig med jämna mellanrum för att ta bort tandsten.
Alla tusen lappar jag såg framför mig skulle ryka reducerades till 548kr.

Jag är så otroligt lättad och rent ut sagt skitglad! Efter hennes genomkörning är jag väldigt nöjd med hur mina tänder känns och ser ut.
LÄXA: Skjut inte upp saker! Och släng ut alla hjärnspöken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar